Idea a koncepce
O internetu se předpokládalo, že prospěje demokracii, neboť usnadní přístup k informacím i umění. Produkovat a šířit audiovizuální obsah je skutečně snazší než kdy dřív, což má ovšem za následek i zásadní snížení kvality většiny produkce.
Internet se také zásadně podepsal na krizi novinářství, jednak tím, že fakticky zničil tradiční model financování sdělovacích prostředků, jednak tím, že zásadně usnadnil šíření lží a propagandy. Napomohl také proměně značné části mediálního a audiovizuálního průmyslu ze zdroje inspirujícího umění, podněcujícího společenské a politické změny, v mašinu na výrobu snadno stravitelného obsahu.
Při pohledu na soustavu krizí, jimž svět dnes čelí, se může zdát, že potíže novinářství a filmového průmyslu nepatří mezi prvořadé priority. Jako by se jednalo jen o maličkosti ve srovnání s klimatickou krizí, rozvratem ekosystémů, prudce narůstajícími nerovnostmi a rozpadem sociální soudržnosti či s ochabováním demokracie a s ní spjatým vzestupem autoritářství, anebo s podkopáváním mezinárodního práva a stupňující se militarizací mezinárodní politiky.
Faktem nicméně zůstává, že smršťování prostoru pro kvalitní důvěryhodné novinářství každou jednu ze zásadních krizí současnosti prohlubuje. A stejně tak skutečnost, že se filmovému umění vedenému zájmem obnažovat skryté souvislosti nedostává podpory a prostoru, který by zasluhovalo, znamená opomíjení jedné z potenciálně mocných převodových pák potřebných změn.